Competències de clase
1. Es
autònom en l’aprenentatge.
Cal dir, que aquesta
competència encara que de vegades necessiti ajuda de la mestra o altres
companys/es, si que la tinc assolida, perquè sempre intent “cercar-me la vida”
per descobrir o fer les coses així com millor puc, ja que sempre amb l’ajuda
d’altres recursos o fonts d’informació no sol tenir molta dificultat a l’hora
d’aprendre o fer les coses per jo mateixa.
Així com també intent
demanar-me el perquè de les coses i reflexionar sobre el que faig.
2. Reflexiona
sobre el seu propi procés d’aprenentatge.
Aquesta competència la tinc
assolida però encara me falta millorar-la un poc més. Jo se veure els errors
que tinc i intent millorar-los, així com també tinc clar a on estic i a on vull
arribar en el meu aprenentatge. I se dir perquè he fet les coses d’una certa
manera i no d’una altra. Així com també quan tinc dubtes intent aclarir-los i
no anar més enllà sense solucionar-los. Però allò que me falta millorar és el
fet de cerca més recursos per millorar la meva pràctica com a professional.
3. Analitza
i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’educació infantil.
Aquesta competència la tinc
assolida, perquè des de que sé com funciona l’escola a on faig pràctiques ara,
doncs a vegades sense adonar-me, he estat observant a veure si allò que diuen
als manuals i el que ens han explicat es correspon amb la realitat i si
realment o duen a terme. Inclús m’he demanat a jo mateix que passaria si un
cert tema com per exemple la comunicació amb les famílies ho fessin d’una altra
forma.
Per altra banda, també he
reflexionat jo mateixa sobre el funcionament del centre, en concret sobre el
treball en equip que duen a terme les mestres i la relació de comunicació que
existeix entre aquestes.
4. Analitza
i reflexiona sobre els processos d’ensenyament – aprenentatge.
D’aquesta competència només
tinc assolit el punt 4.1, ja que sí que intent relacionar les fonts teòriques
amb la pràctica educativa i veure si realment es correspon la teoria amb la
realitat.
El punt 4.2 doncs encara hem
falta poder veure diverses pràctiques i formes de fer per poder dir si realment
són bones pràctiques i poder comparar-les.
I el punt 4.3 crec que
encara no he tingut l’oportunitat de fer hipòtesis sobre un fet concret, ja que
allò que m’ha donat temps a veure fins ara no m’ha provocat fer-me hipòtesis.
5. Reflexiona
sobre el procés de millora.
Aquesta competència encara
no la tinc assolida. Necessito començar a realitzar un projecte de millora i
centrar-me en ell per poder veure si soc capaç de reflexionar sobre ell, fent
hipòtesis i cercant informació sobre aquest. I si puc veure les resistències o
dificultats a l’hora de dur a terme el projecte a la realitat.
Competències Perrenoud (professionals)
1. Organitzar
i animar situacions d’aprenentatge.
Aquesta
competència encara no la tinc del tot assolida perquè encara no som responsable
d’organitzar situacions d’aprenentatge i en algunes coses encara hem deix guiar
un poc per la tutora de pràctiques, però allò que sí tinc assolit és l’organització,
ja que sempre he estat una persona molt organitzada i m’agrada organitzar-me la
feina per tal que desprès el treball sigui lo més correcte possible. A més,
considero que aquest és un aspecte molt important per ser mestra, ja que fora
horari amb infants cal fer molta feina darrera i sinó t’organitzes és complicat
dur-ho a terme.
En
quan a la meva poca experiència com a mestra considero que hem falta construir
i planificar dispositius i seqüències didàctiques.
2. Gestionar
la progressió dels aprenentatges.
Aquesta
competència encara no la tinc assolida però amb l’experiència de les pràctiques
espero assolir-la. Allò que si començ a fer és a partir de l’observació als
infants, intento fixar-me en els progressos que van fent en els seus
aprenentatges, ja que mitjançant una observació neta, sense prejudicis i
potenciant allò que van fent els infants et permet anar assolint aquesta
competència tan important i que com ja he dit abans espero assolir-la.
3. Elaborar
i fer evolucionar els dispositius de diferenciació.
Aquesta
competència encara no la tinc assolida degut a la poca experiència que tinc.
Però la meva ideologia o forma de pensar en quant a que una escola m’agrada i
ha de ser inclusiva, hem permet observar i anar coneixent a poc a poc a tots els
infants de l’aula amb les seves peculiaritats i a respectar-los a tots,
procurant que es puguin relacionar entre tots dins un marc d’ igualtat. Però
hem costa atendre a tota la diversitat i m’imagino que amb el dia a dia i
tracte amb els més petits seré capaç d’assolir aquesta competència tan
important.
4. Implicar
als alumnes en els seus aprenentatges i treball.
Aquesta
competència considero que sí la tinc assolida (tenen en compte que sempre se
pot millorar), perquè sempre que un infant fa una cosa bé o descobreix alguna
cosa per ell mateix, li remarco molt amb estratègies pròpies d’una bona mestra
com per exemple: dient-li molt bé, fent-li un guinyo, fent-li un somriure, o
mostrant a la resta allò que ha fet l’ infant...es tracta de remarcar i fer veure
als infants que els seus aprenentatges són molt importants per tal que puguin
créixer i anar més enllà en els seus processos d’aprenentatge.
Per
altra banda, també el que faig es tenir en compte els seus interessos i
demanar-los si volem fer o no una cosa. O simplement avançar-los allò que faran
a continuació. Així es una forma de fer conscients als infants sobre el treball
que realitzaran.
5. Treballar
en equip.
Aquesta
competència encara no la tinc assolida, però esper que amb el temps dins l’
escoleta hem donin l’oportunitat de poder treballar realment en equip. De
moment, l’única experiència que tinc és el treball en grup durant la carrera.
Però dins l’aula amb els infants i la mestra, només el que fem és repartir-nos
un poc a l’hora de rentar mans als infants, d’ajudar-los a posar-se els
abrics...etc. Aquest és de moment l’únic treball en equip.
6. Participar
en la gestió de l’escola.
Aquesta
competència encara no la tinc gens assolida, ja que l’única participació que
faig dins l’escola en quan a la gestió és el projecte de millora del pati. Però
esper poder arribar a assolir-la i que si necessiten ajuda comptin amb la meva.
7. Informar
e implicar als pares.
En
aquesta competència només tinc assolida la part de informar als pares, perquè
encara no he pogut implicar-los pel poc tracte que he pogut tenir amb ells.
Però en quan a la informació si que quan arriben al cercar als infants els hi
coment allò que més rellevant que ha fet cadascú o allò que hem fet com a
grup-classe, o si han dinat bé, si necessiten dur alguna cosa per al proper
dia... Espero poder assolir aquesta competència el més ràpid possible, ja que
els pares són una peça clau dins l’educació dels seus fills i la comunicació
dels pares amb la mestra a de ser fluida dins un intercanvi mutu de respecte i
confiança.
8. Emprar
les noves tecnologies.
Aquesta
competència la tinc assolida, ja que no tinc cap problema en emprar les noves
tecnologies que van sorgint. A més, intento reciclar-me i anar posant-me al
dia. Considero que les noves tecnologies també són una eina molt important dins
la nostra tasca com a mestres. A més de que ens poden donar molta ajuda, els
infants es desenvolupen dins un context digitalitzat.
9. Afrontar
deures i dilemes ètics de la professió.
Aquesta
competència la tinc assolida. Des del primer moment que vaig arribar a l’aula
amb els infants, vaig intentar ajudar als infants a solucionar els conflictes
que sorgien des d’un marc de respecte i justícia sense perjudicar a ningú. I
produint un bon clima d’aula, a on els infants siguin capaços de respectar- se
entre tots, de compartir i en definitiva poder conviure plegats.
Sempre
intento donar estima a tots els infants per igual, sense discriminar a ningú,
ja que cadascú es diferent i tots et donen i et demostren dia a dia mostres
d’afecte.
Quan
sorgeixen situacions conflictives a l’aula intento fer-los veure que allò que
han fet no estar bé perquè fan sentir malament als companys però sense rebutjar
a ningú.
10. Organitzar
la pròpia formació continua.
Aquesta
competència encara no la tinc assolida, ja que encara estic acabant de
formar-me com a mestra i encara que acabi la carrera, hem quedarà molt per
aprendre. Mai s’acaba d’aprendre i les mestres hem de formar-nos contínuament
si volem ser unes bones professionals.
Una vegada comentades totes les competències tant de l'assignatura, com d'en Perrenoud, les propostes de millora que em planteig per poder adquirir a poc a poc les competències són les següents:
-De competències de l'assignatura:
De la competència 1: Detectar bones pràctiques i una vegada que les tengui detectades, cercar fonts d'informació teòriques i contrastar-la amb aquesta. A més, també estaria bé, poder comparar amb altres pràctiques docents i fer una crítica constructiva. Així aniria agafant a poc a poc més autonomia en el meu procés d'aprenentatge.
De la competència 2: Demanr-me a mi mateixa perquè faig les coses d'una certa manera, demanar-me de quina altra manera les podria fer, quin sentit té fer-les d'aquesta certa manera i no d'una altra. En general, fer-me preguntes interessants i intel.ligents, perquè allò que faci tengui un sentit. D'aquesta manera, es reflexiona sobre el que es fa.
De la competència 3: Una bona proposta de millora per aquesta competència seria fer entrevistes a altres mestres d'altres escoletes d'infantil.
De la competència 4: Per aquesta competència també estaria bé fer-me preguntes a mí mateixa sobre el que faig, i sobre les actuacions de les altres mestres.
De la competència 5: Per adquirir i millorar aquesta competència el que podria fer és cercar altres formes de fer les coses. Per exemple, si la mestra fa el bon dia amb un peixet de titella i sembla que alguns infants ja no fan molt de cas, doncs perquè no millorar el ritual del "Bon dia" amb un altre titella o recurs que es hi motivi més? I fer sempre aquest tipus de preguntes canviant i mirant la forma de millorar-ho tot.
-De competències de Perrenoud:
De la competència 1: Per adquirir aquesta competència el que he de fer, primer de tot, és participar més en les activitats. Encara que ja estiguin programades, si que es pot guiar l'activitat davant els infants o proposar alguna de nova.
De la competència 2: aquesta competència es pot adquirir mitjançant l'observació de forma acotada, és a dir, aprofundint i fixant-se en allò que els infants no eren capaços de fer, i que tal vegada, més endavant si que ja ho fan. Es tracta d'aprendre a observar.
De la competència 3: Encara em falten estratègies o recursos per saber dissenyar o pensar una activitat que abarqui a tota la diversitat.
De la competència 4: D'aquesta competència encara em falten estratègies que em permetin poder fer que els infanta vagin més enllà dels seus aprenentatges.
De la competència 5: Em falta la pràctica d'estar treballant en equip i sobretot, de poder negociar amb un grup, com arribar a un acord.
De la competència 6: D'aquesta competència em falta ser partícip de la gestió d'una escoleta, com a mestra. Encara no he tengut l'oportunitat de participar de la gestió d'un centre, per tant, aquesta competència no sé com adquirir-la o millorar-la.
De la competència 7: D'aquesta competència, em manca la part de comunicar als pares alguna noticia que pot ser, no sigui agradable per ells. Com per exemple, dir als pares que el seu fill ha d'entrar en programa per NEE. Encara que això sigui per bé, i no sigui res dolent, per segons quins pares, no so ser agradable.
De la competència 8: D'aquesta competència em falta adquirir la part més de disseny.
De la competència 9: Aquesta competència com ja he dit abans, considero que la tenc assolida i més endavant sempre es poden cercar estratègies per millorar-la.
De la competència 10: D'aquesta competència em falta acabar de formar-me. I quan acabi la carrera, hauré de segui formant-me any rere any.
(He triat les competències 1.1, perquè he cercat informació a altres blogs o a internet per veure com es treballaven les competències. I el 2.1, perquè he pogut identificar els meus punts forts i febles en quan a les meves capacitats i competències
No hay comentarios:
Publicar un comentario