martes, 9 de abril de 2013

Comparació jornades d’escoletes




Una vegada que he vist un vídeo sobre una escoleta anglesa, he visitat altres blocs a on conten experiències sobre diferents escoletes i he intercanviat amb algunes companyes de classe les jornades que fem cadascuna a l’escoleta a on estem (“Son Espanyolet”, “Taringa”, Calvià i Porreres”), doncs he pogut arribar a la conclusió, que la jornada en aquest primer cicle i en concret, a l’aula 2 – 3 anys, ve marcada o pautada per les rutines. I que totes tenim en comú el fet que les rutines marquen la resta de les activitats. És a dir, durant el dia es dóna molta importància al moment d’higiene, de son i d’alimentació, donant oportunitat als infants perquè a poc a poc vagin agafant més autonomia i sobretot, intentant que de cada vegada, vagin adquirint aquestes rutines fins a convertir-les en hàbits.

Un altre aspecte que tenim molt en comú entre les escoletes són els horaris i el seguiment del currículum d’infantil, ja que sembla que aquest últim s’ha d’acomplir tot i es basen en aquest, a diferència de l’escoleta anglesa. En quan als horaris, sembla que tot s’ha de fer pas per pas dins el seu horari i si hem d’acabar una activitat, convé deixar-la a mitges per un altre moment, ja que sinó tal vegada, anem “endarrerits” i no acabem la programació prevista a principi de curs... 

Cal parlar també del “bon dia” quan els infants arriben a l’aula cada dematí, aspecte molt important i comú que totes les escoletes tenen en compte i que permet que l’infant vagi creant la seva identitat, ja que es saluda a tots pel seu nom, es recorda qui ha faltat a classe i és un moment de reunió en grup.

Per tant, totes les escoletes es centren en les rutines, els hàbits i l’autonomia, i a partir d’aquests tres aspectes tan importants, es fan desprès les activitats que depenen de cada centre, però el tret més comú són les rutines. 

Aquells aspectes diferents entre escoletes o que tal vegada, no tenim tant en comú, són la metodologia emprada per la mestra i les estratègies que posa en pràctica, la implicació que tenen les mestres cap a aquesta etapa tan important de l’infant, la forma en que aquestes mestres organitzen l’espai, ja que segons com es troba distribuïda l’aula i la intenció pedagògica que té el material, doncs dóna més motivació i oportunitats d’aprenentatge als infants. Així, les pràctiques docents són molt importants i provoquen o condicionen el fet que una escoleta estigui en millors condicions.

Per tant, considero que allò que realment importa és situar a l’infant al centre, de forma que tot tingui relació amb ell i que allò que es faci a l’aula li sigui significatiu, que sigui ell el protagonista del seu aprenentatge. I de la meva escoleta introduiria alguns canvis, com per exemple, que els infants poguessin apropar-se més al món exterior, a la realitat, que no tot allò que es fa a l’aula quedés a l’aula, sinó que pogués haver continuïtat, però sobretot, aquell canvi que considero més importat, és que les rutines fossin com un moment educatiu més i que no tot girés en torn a aquestes, sinó que es poguessin fer més activitats perquè les rutines quedin integrades sense arribar a l’avorriment. I que els horaris fossin més oberts perquè els infants puguin anar més enllà en les seves produccions i en el seu desenvolupament.

Tots aquests aspectes es podrien introduir amb molta coordinació entre mestres i dissenyant la programació, una vegada que hagin conegut a l’infant per poder partir de les seves necessitats i interessos.  


 
Per aquesta entrada les competències que empro són: 1.3, perquè he revisat altres blocs a on conten experiències, per poder ampliar la meva formació, així com també he mirat vídeos. També he emprat la competència 3.2 perquè he aportat reflexions en quan a l’organització del centre: distribució del temps, espai, coordinació entre professorat i amb el context proper, contrastant aquestes opinions o reflexions amb evidències de la meva escoleta. I per últim la competència 4.2, perquè he pogut detectar bones pràctiques de les diferents escoletes i les he comparat, cercant semblances i diferències.

No hay comentarios:

Publicar un comentario