Una vegada que he
vist un vídeo sobre una escoleta anglesa, he visitat altres blocs a on conten
experiències sobre diferents escoletes i he intercanviat amb algunes companyes
de classe les jornades que fem cadascuna a l’escoleta a on estem (“Son Espanyolet”,
“Taringa”, Calvià i Porreres”), doncs he pogut arribar a la conclusió, que la
jornada en aquest primer cicle i en concret, a l’aula 2 – 3 anys, ve marcada o
pautada per les rutines. I que totes tenim en comú el fet que les rutines
marquen la resta de les activitats. És a dir, durant el dia es dóna molta importància
al moment d’higiene, de son i d’alimentació, donant oportunitat als infants
perquè a poc a poc vagin agafant més autonomia i sobretot, intentant que de
cada vegada, vagin adquirint aquestes rutines fins a convertir-les en hàbits.
Un altre aspecte que
tenim molt en comú entre les escoletes són els horaris i el seguiment del
currículum d’infantil, ja que sembla que aquest últim s’ha d’acomplir tot i es
basen en aquest, a diferència de l’escoleta anglesa. En quan als horaris,
sembla que tot s’ha de fer pas per pas dins el seu horari i si hem d’acabar una
activitat, convé deixar-la a mitges per un altre moment, ja que sinó tal
vegada, anem “endarrerits” i no acabem la programació prevista a principi de
curs...
Cal parlar també del “bon
dia” quan els infants arriben a l’aula cada dematí, aspecte molt important i
comú que totes les escoletes tenen en compte i que permet que l’infant vagi
creant la seva identitat, ja que es saluda a tots pel seu nom, es recorda qui
ha faltat a classe i és un moment de reunió en grup.
Per tant, totes les
escoletes es centren en les rutines, els hàbits i l’autonomia, i a partir d’aquests
tres aspectes tan importants, es fan desprès les activitats que depenen de cada
centre, però el tret més comú són les rutines.
Aquells aspectes
diferents entre escoletes o que tal vegada, no tenim tant en comú, són la
metodologia emprada per la mestra i les estratègies que posa en pràctica, la
implicació que tenen les mestres cap a aquesta etapa tan important de l’infant,
la forma en que aquestes mestres organitzen l’espai, ja que segons com es troba
distribuïda l’aula i la intenció pedagògica que té el material, doncs dóna més
motivació i oportunitats d’aprenentatge als infants. Així, les pràctiques
docents són molt importants i provoquen o condicionen el fet que una escoleta
estigui en millors condicions.
Per tant, considero
que allò que realment importa és situar a l’infant al centre, de forma que tot
tingui relació amb ell i que allò que es faci a l’aula li sigui significatiu,
que sigui ell el protagonista del seu aprenentatge. I de la meva escoleta
introduiria alguns canvis, com per exemple, que els infants poguessin
apropar-se més al món exterior, a la realitat, que no tot allò que es fa a l’aula
quedés a l’aula, sinó que pogués haver continuïtat, però sobretot, aquell canvi
que considero més importat, és que les rutines fossin com un moment educatiu
més i que no tot girés en torn a aquestes, sinó que es poguessin fer més
activitats perquè les rutines quedin integrades sense arribar a l’avorriment. I
que els horaris fossin més oberts perquè els infants puguin anar més enllà en
les seves produccions i en el seu desenvolupament.
Tots aquests aspectes
es podrien introduir amb molta coordinació entre mestres i dissenyant la
programació, una vegada que hagin conegut a l’infant per poder partir de les
seves necessitats i interessos.
Per aquesta entrada les competències que empro
són: 1.3, perquè he revisat altres blocs a on conten experiències, per poder
ampliar la meva formació, així com també he mirat vídeos. També he emprat la
competència 3.2 perquè he aportat reflexions en quan a l’organització del
centre: distribució del temps, espai, coordinació entre professorat i amb el
context proper, contrastant aquestes opinions o reflexions amb evidències de la
meva escoleta. I per últim la competència 4.2, perquè he pogut detectar bones
pràctiques de les diferents escoletes i les he comparat, cercant semblances i
diferències.
No hay comentarios:
Publicar un comentario