Partint de l’observació que vaig penjar al blog sobre una
activitat que varem fer amb els infants, que consistia en que cadascú pintes al
seu full amb ceres, considero que les creences que he pogut observar de la
mestra, és que a vegades, dóna per fet coses que tal vegada no haurien de ser
així, ja que quan dos o tres nins/es (passats cinc o deu minuts d’una
activitat, encara que la resta continuï fent l’activitat sense moure`s) es comencen
a moure’s més, doncs dóna per fet que ja s’estan cansant i que és hora de
recollir. Això és una creença que quan un infant és mogut perquè ja duu molta
estona assegut, és perquè esta cansat, i si es comencen a aixecar els més
moguts, doncs ja s’ha d’acabar l’activitat. Aquesta creença la vaig observar durant
aquesta activitat, però cal dir, que no només l’he observat en aquesta
activitat, ja que és una acció que sol passar a cada activitat amb els mateixos
infants.
Considero que aquesta creença no s’hauria de manifestar,
ja que tal vegada, esta llevant oportunitats a altres infants que sí segueixen
fent l’activitat, però que necessiten fer les coses a un altre ritme més
pausat.
Per altra banda, també he observat que la mestra té la
creença que quan es troba el grup sencer, ja no es poden fer segons quines
activitats, o que quan els infants més moguts coincideix que s’ajunten tots el
mateix dia perquè aquell dia no ha faltat ningú, doncs tampoc es pot fer
l’activitat. Tal vegada, hauria de canviar la mestra aquesta visió? Que en
penseu?
M’agradaria remarcar, que encara que aquesta mestra sigui
molt professional, sí que deixa que algunes de les seves creences afectin a la
seva pràctica i que tal vegada, amb aquestes creences els infants es poden perdre
grans oportunitats.
Els fonaments teòrics que coincideixen amb aquesta
situació, serien basats en una pedagogia constructivista i basada en les
rutines. La mestra fa sentir als infants constructors i protagonistes del seu
propi aprenentatge, però com que es troba marcada per les rutines (creença de
pensar que s’ha d’acomplir el currículum punt per punt) doncs no deixa més
temps als infants perquè puguin anar més enllà en les seves produccions. No
penseu que tal vegada, els darrers poden ser els primers?
Cal dir, que aquesta pràctica docent de la meva mestra,
coincideix amb la meva visió constructivista, de permetre al nin que sigui
protagonista del seu propi aprenentatge, però no coincideix amb l’era de les
presses. Segons la meva visió, considero que el temps és un tresor que s’ha de
concedir als infants. I no perquè uns necessitin menys temps que altres em de
retallar oportunitats als que necessiten més temps.
Com podria plantejar a la mestra que reflexioni per ella
mateixa sobre la seva tasca com a docent? Doncs a partir de les següents
preguntes:
-Quins
objectius et planteges amb l’activitat de pintar?
-Creus que a
partir d’aquesta activitat es podria treure un diàleg del infants?
-Què aprenen
els infants amb aquesta activitat?
-Consideres
que realitzar aquesta activitat és significativa pels infants? És millor anar
variant de material per pintar?
-Si en lloc
de pintar amb ceres, temperes...és a dir, sempre sobre un paper, poguessin fer escultures,
creus que els infants estarien més motivats i captaries millor la seva atenció?
-Amb quina àrea
del currículum es trobaria reflectida aquesta activitat?
Les competències
que he treballat en aquesta activitat són: 2.2, perquè identifico les creences de
la mestra, contrastant les creences personals amb les pràctiques i activitats que
observo dins l’aula. I la 4.1 perquè he estat capaç d’identificar els marcs teòrics
que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme dins l’aula.
Cal dir, que les altres competències en aquesta activitat no les treball, perquè només he focalitzat la mirada en les creences de la mestra i els marcs teòrics en els quals es substenta i no he observat altres aspectes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario