domingo, 9 de junio de 2013

Valoració de les competències assolides





Una vegada finalitzada l’assignatura de reflexió e innovació i el pràticum 0-3 anys, he agafat les competències de l’assignatura i  les de perrenoud (que vaig analitzar a una de les primeres entrades) per poder veure l’evolució de l’aprenentatge, és a dir, per veure quines competències tenia ja abans adquirides i quines no, així com quines he adquirit en finalitzar el practicum i l’assignatura.

Les competències de l’assignatura són les següents:

1.És autònom en l’aprenentatge. Aquesta competència, tal i com vaig dir, ja la tenia adquirida abans de començar, però amb el temps, l’he millorada, ja que abans no visitava tants de blocs perquè no ho dominava tant, només visitava el meu i cercava informació, però no altres blocs. Mai havia tingut un i per tant, no estava acostumada. Ara penso que és una gran eina de feina que et permet aprendre molt.

2. Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge. Aquesta competència vaig dir que la tenia assolida, però ara considero que encara em faltava molt per aprendre sobre les competències professionals, i sobretot, en detectar els punts forts i febles d’aquestes competències. Inclús, m’atreviria a dir que abans no tenia molt clar el que era reflexionar, es podria dir, que ha estat en aquesta assignatura i juntament amb les practiques a on he aprés a reflexionar sobre la meva actuació dins l’aula com la de la meva tutora del practicum, ja que també, he reflexionat el perquè feia les coses d’una forma i no d’una altra...etc. Però sobretot, m’he autoanalitzat.

3.Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’educació infantil.  D’aquesta competència només he adquirit la part d’analitzar i reflexionar sobre si allò que diuen els manuals del centre (PEC) es corresponen amb el dia a dia a l’escoleta, fent-me preguntes a mi mateixa sobre allò que he anat veient del funcionament general del centre, a més ho he contrastat amb les altres companyes en pràctiques, però m’ha quedat pendent analitzar i reflexionar sobre allò que fan els altres centres i allò que fa l’escoleta  a on estic, és a dir, no he tingut l’oportunitat de comparar.

4.Analitza i reflexiona sobre els processos d’ensenyament – aprenentatge.  Aquesta competència he pogut adquirir-la a mesura que han anat avançant les practiques i l’assignatura, ja que abans de començar no era tan capaç de veure la intenció pedagògica de les activitats proposades a l’aula, però a mesura que he anat veient l’evolució dels infants i he xerrat amb la tutora, he pogut anar analitzant aquesta intenció. A més, he detectat bones pràctiques que s’han dut a terme dins l’aula i he pogut veure altres que tal vegada, no eren tan bones pràctiques.
Allò que m’ha quedat més en l’aire és el fet de a partit d’un fet concret, recollir informació i entendre perquè passa una cosa determinada.

5. Reflexiona sobre el procés de millora. Aquesta competència no he pogut assolir-la molt bé, ja que, una vegada analitzades i detectades les necessitats sorgides al centre per millorar el pati, no he pogut dut a terme les meves propostes de millora, per falta de pressupost i per altres causes externes. Per tant, no he pogut preveure els obstacles i resistències en l’aplicació del projecte de millora, perquè sempre n’havien. 

 Les competències d’en Perrenoud són les següents:

1.Organitzar i animar situacions d’aprenentatge. Considero que he pogut adquirit aquesta competència perquè he estat capaç de guiar i dur a terme una activitat amb els infants, així com captar la seva atenció i fer l’activitat motivadora per ells, però veient com ho fa la tutora de pràctiques, considero que encara em queda molt per millorar. A més, aquesta assignatura, m’ha permès reflexionar sobre les activitats que he dut a terme, en concret, a adonar-me sobre allò que he funcionat amb els infants, allò que no ha funcionat o no els hi ha motivat...etc. M’ha quedat pendent construir seqüències didàctiques.

2.Gestionar la progressió dels aprenentatges. Aquesta competència la tinc assolida. Des de que vaig començar les pràctiques he anat veient els aprenentatges que han anat fent els infants i els he anat gestionant, és a dir, he estat capaç d’estirar-los, de fer anar més enllà els seus aprenentatges, ja sigui amb la parla o mitjançant activitats, però respectant els seus ritmes d’aprenentatge. I sobretot, m’he adonat dels progressos que han anat fent.
Abans de començar les pràctiques i aquesta assignatura no em sentia capaç de fer això.

3. Elaborar i fer evolucionar els dispositius de diferenciació. Cal dir, que aquesta competència encara no la tinc molt assolida, ja que quasi totes les activitats ja estaven planificades i les poques que he pogut fer jo, sí que he intentat que fossin lo més inclusives possibles, però m’ha costat. A més, el fet de veure que les activitats que es duien a terme a l’aula no estaven totes pensades per incloure a tothom, doncs m’ha costat més.

4. Implicar als alumnes en els seus aprenentatges i treball. Aquesta competència si que la tinc assolida. Des del primer moment, he intentat fer conscients als infants d’allò que aprenen i sobretot, de que siguin ells qui facin aquest procés d’aprendre, i amb això m’he ajudat amb les estratègies que he anat posant en pràctica, i amb els reforços, és a dir, quan algun infants feia alguna cosa malament o bé doncs li reforçava. I li feia veure als altres companys (mai per ridiculitzar, només per fer-los conscients d’aquelles coses que es fan bé o malament). Fins que ells mateixos quan algun company havia fet alguna cosa malament ja s’ho deien entre ells.
Per altra banda, també he intentat responsabilitzar en tot moment als infants sobre les activitats que duien a terme, així com de tot aquell material que hi havia dins l’aula.

5.Treballar en equip. D’aquesta competència només he adquirit una part, ja que des del primer moment he intentat ser una més dins l’aula i poder fer feina com a parella educativa, però m’ha faltat la part de planificació i disseny de les activitats, ja que pel fet d’estar el curs començat, no he tingut aquesta oportunitat de crear activitats i planificar-les.
Amb les meves companyes sí que he treballat totalment en equip per poder dur a terme el projecte de millora sobre el pati.

6. Participar en la gestió de l’escola.  Aquesta competència tal i com vaig dir a l’entrada, no la tenia assolida, però ara segueix sense tenir-la assolida, ja que no m’he sentit partícip de la gestió de l’escola. Això només ha estat responsabilitat de les mestres del centre.
L’única implicació que em tingut ha estat en el projecte de millora del pati.
 
7.Informar e implicar als pares. Aquesta competència sí que la tinc assolida, ja que en tot moment he informat als pares de tots els temes relacionats amb el centre e inclús els hi he implicat. Per exemple, el dia de les famílies varem proposar una activitat perquè cada família la pogués fer amb els seu fill i va ser tot un èxit! 
A més, m’agradaria afegir, que el tracte amb totes les famílies dels alumnes que he tingut a l’aula, ha estat un plaer. M’han fet sentir en tot moment com si fos una mestra més.

8. Emprar les noves tecnologies. Aquesta competència la tenia més o menys adquirida, però gràcies a l’assignatura (no a les pràctiques), he pogut millora-la, ja que, amb el blog que he hagut de crear, he aprés molt. Al principi anava una mica perduda i no s’havia com emprar-lo, però poc a poc he anat agafant fluïdesa, fins a considerar-lo una eina més d’aprenentatge. A més, segurament seguiré emprant-lo quan sigui mestra.

9. Afrontar deures i dilemes ètics de la professió. Aquesta competència ja la tenia assolida i des del primer moment que vaig arribar a l’aula amb els infants, vaig intentar ajudar als infants a solucionar els conflictes que sorgien des d’un marc de respecte i justícia sense perjudicar a ningú. I produint un bon clima d’aula, a on els infants siguin capaços de respectar- se entre tots, de compartir i en definitiva, de poder conviure plegats.
Sempre he donat  estima i afecte a tots els infants per igual, sense discriminar a ningú, ja que cadascú es diferent i tots et donen i et demostren dia a dia mostres d’afecte.
Quan han sorgit situacions conflictives a l’aula e intentat fer-los veure que allò que han fet no ha estat bé perquè fan sentir malament als companys però sense rebutjar a ningú.

10. Organitzar la pròpia formació continua. Aquesta competència encara no la tinc assolida, ja que encara estic acabant de formar-me com a mestra i encara que acabi la carrera, hem quedarà molt per aprendre. Mai s’acaba d’aprendre i les mestres hem de formar-nos contínuament si volem ser unes bones professionals. Sí que amb les pràctiques he pogut aprendre molt, però considero que encara queda molt de camí.


Les competències que he treballat en aquesta entrada són les següents: 1.1, perquè he cercat informació sobre les competències de l’assignatura i professionals (consultant-les). I  la competència 2.1, perquè he estat capaç d’identificar els meus punts forts i febles en quan a les meves capacitats i competències, comparant les que tenia adquirides i no abans de començar les pràctiques i l’assignatura, amb les que ara he pogut o no adquirir.



No hay comentarios:

Publicar un comentario